PRAVA POTROŠAČA U ŠKOLAMA

Kad je pravo vreme steći praktična znanja o odnosu cene i kvaliteta, prava na reklamaciju, načinu plaćanja i kreiranju kućnog budžeta? Iskustva u svetu pokazuju da je pravi početak još u prvim nivoima obrazovanja. Ta praksa bi napokon mogla da počne i kod nas.

Primenom člana 16, novog Zakona o zaštiti potrošača po prvi put se stvaraju zakonski uslovi obrazovanja učenika o potrošačkim pravima u osnovnim i srednjim školama u Srbiji. To predstavlja ključnu komponentu opšteg obrazovanja svakog građanina koja se tiču organizacije svakodnevnog života. Potrošači od malih nogu mogu i treba da znaju u kojoj meri mogu da utiču na ekonomiju svoje zemlje, zaštitu životne sredine, kao i celokupni razvoj društva kroz svoje individualno ponašanje.

 

 

Dobar plan sa papira ipak treba preneti u svakodnevnicu. To znači da nakon stvaranja zakonodavnog okvira, treba stvoriti institucionalni, koji će omogućiti sprovođenje obrazovanja u obrazovnim ustanovama. Neophodno je ozbiljno shvatiti izradu nastavnog programa i materijala koji će biti na raspolaganju nastavnom kadru. U ovaj rad treba uključiti stručnjake iz oblasti politike zaštite potrošača, nauke i obrazovanja. Dobar program obrazovanja treba da obuhvati mnoge potrošačke teme, najbolja iskustva iz zemalja, koje ovu vrstu obuka sprovode već godinama, jeste krenuti sa različitim modelima i manjim grupama. Za uspešnu edukaciju neophodno je organizovati dobru obuku nastavnika i njihovu uključivanje u pripremu materijala i programa rada.

Sistemsko brazovanje potrošača u različitim životnim dobima tekovina je razvijenih zemalja. Važnost plaćanja poreza u Americi, prava putnika u Evropskoj uniji ili pravo na reklamaciju uče se od prvog dana školovanja. Evropska komisija već godinama objavljuje „Evropski dnevnik“ namenjen učenicima uzrasta od 15 do 18 godina koji sadrži obimne informacije o potrošačkim pravima. Uz to komisija u cilju uključivanja obrazovanja potrošača u školske programe osnovnih i srednjih škola uspostavila interaktivni portal Dolčeta (dolceta.eu). Portal je namenjen nastavnom kadru u školama na svim službenim jezicima EU i pokriva temljna prava potrošača od bezbednosti proizvoda do finansijke pismenosti.

Potrošačko društvo u kojem živimo stavlja potrošačko obrazovanje među osnovno obrazovanje. Samo dobro informisan potrošač može da donosi dobre odluke, da za svoj novac zahteva robu dobrog kvaliteta, dobre uslove prilikom sklapanja ugovora i mogućnost da izabere uslugu prema svojim potrebama. Pored toga treba da budu informisani o tome gde mogu da dobiju savet ukoliko imaju potrošački problem i na koji način da ga reše.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *