INTERNET PROVAJDERI

U tabelama je prikazano  273 ponude od 25 domaća Internet provajdera. Podaci su prikupljani 5. i 6. decembra 2014. godine. Monitoring  je rađen kao deo aktivnosti na projektu Asocijacije potrošača Srbije – APOS „Potrošač – investitor na tržištu“  koji je finansiran od Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu

ISTRAŽIVANJA U OVOM TEKSTU:

  • Najprisutniji provajderi na tržištu (ažurirano 12.12.)
  • ADSL Internet
  • Kablovski Internet (ažurirano 12.12)
  • Bežični Internet

This article was funded in part by a grant from the United States Department of State. The opinions, findings and conclusions stated herein are those of the author and do not ne cessarily reflect those of the United States Department of State

 

 

 

Prikupljene su ponude Internet provajdera sa Evidencije operatora javnih komunikacionih mreža i usluga na sajtu Republičke agencije za elektronske komunikacije – RATEL. U obzir su uzeti Internet provajderi koji imaju ponude za ADSL, kablovski i bežični Internet (WI-FI) sa stalnim pristupom. Takođe u tabelama se nalaze samo Internet provajderi koji pružaju usluge u: Nišu i okolini – Beogradu i okolini –  Novom sadu i okolini – kao i veliki ponuđači koji direktno pružaju uslugu na većem delu teritorije cele Srbije.

 

Napomena potrošačima

 

Napominjemo da su iz ovog spiska izuzeti provajderi koji nemaju Internet prezentacije, ili nemaju jasno istaknut cenovnik ili su svoje ponude istakli u stranim valutama ili slično. U tabelama, u koloni sa cenama upisane su prvenstveno redovne cene ali i redovni paketi ponuda uz ugovornu obavezu – nisu upisivane ponude koje traju određeni promotivni period.  Neki od paketa zahtevaju potpisivanje pretplatničkog ugovora koji nameće obaveze u toku određenog vremenskog perioda i/ili obavezu korišćenja druge usluge. Napominjemo da svaki od paketa ima dodatne troškove za zasnivanje pretplatničkog odnosa i uspostavu veze. Za svaki od paketa postoje tehnički  preduslovi za uspostavljanje veze.  Upozoravamo potrošače da se ove informacije ne mogu smatrati dovoljnim za donošenje  odluka o izboru i zato smo jasno naveli internet sajtove gde možete detaljnije pogledati ponude ovih Internet provajdera.

 

Koliko koristimo usluge provajdera?

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku od ukupnog broja domaćinstava koja poseduju Internet priključak, ADSL koristi 50,6 odsto, kablovski Internet poseduje 32,6 odsto, dok bežični Internet koristi 19,7 odsto domaćinstava. U poslednje tri godine zabeležen je rast korisnika bežičnog i kablovskog Interneta dok ADSL istovremeno beleži stagnaciju.

Prema podacima koje je objavio RATEL domaćinstva u Srbiji su za pristup Internetu u 2013. godini mesečno izdvajali 1302.59 dinara što je 2,56 odsto učešća u mesečnoj zaradi

 

Internet provajderi – najzastupljeniji

[table id=50 /]

 

SAVETI ZA POTROŠAČE

[alert type=“danger“ icon-size=“hide-icon“]Na jednoj stranici su im paketi, na drugoj opšti cenovnici, na trećoj informacije o ugovorima[/alert]

 

Ono što smo zapazili a što može biti najprisutniji problem sa kojim potrošač može da se suoči gledajući ponude provajdera su teško dostupni cenovnici za kojima ponekad morate “tragati” klikom na više stranica. Provajderi na naslovnim stranicam često nude pakete na popustu, dok redovne cenovnike pohranjuju u PDF-formatima na drugim stranicama.

Kada su u pitanju paketi česte su pojave da nedostaje informacija na koji se period obaveza odnosi. Postoje provajderi koji ističu period obaveze ali ne ističu dodatne troškove ili obratno. Postoje i slučajevi gde su potrošačima predočeni nazivi paketa sa različitim cenama, istim periodom obaveza i brzinom protoka, bez jasno istaknutih objašnjenja.

Razlog zbog čega neki provajderi nisu u tabelama (pored gore navedenih) što su na prezentaciji istakli različite cene za prvu  i drugu godinu obaveznog ugovora na 24 meseca bez jasnog objašnjenja. Takođe jedan od takvih koji se ne nalazi na listi je ponude istakao u evrima, bez napomene o načinu obračuna kursa.

 

Ponude za ADSL Internet

[table id=51 /]

 

 

Proverite vašeg provajdera?

Republička agencija za elektronske komunikacije vodi Evidenciju operatora za uslugu pristupa Internetu gde možete lako proveriti  da li vaš operator ima važeću dozvolu. Prep otpisivanja ugovora pročitajte i dobro proučite sadržaj, kao i uslove korišćenja.
RATEL-u možete i priložiti žalbu na usluge pošto se prethodno obratite provajderu. Ukoliko se nađete u situaciji da vaša reklamacija nije prihvaćena kontaktirajte naš pravni tim.

 

Ponude za kablovski Internet

[table id=52 /]

 

Da li je brzo koliko tvrde?

Na Internetu postoji veliki broj alata za proveru brzine protoka, u sekciji naših KORISNIH ALATKI. Preporuka je da brzinu protoka proveravate jednom sedmično. Najbolje je da to uradite između 17 i 23 časa. Vodite pisanu evidenciju o svom protoku ukoliko dođe do potrebe da se požalite svom provajderu.
Na sajtu http://www.speedtest.net/ možete voditi svoj privatni dnevnik. Čak i kad promenite provajdera po istoriji brzine protoka možete proveriti da li vam je pristup unapređen ili ne.

Imajte na umu da kad proveravate brzinu uzmete u obzir i subjektivne okolnosti koje utiču, npr. Koliko je računara u vašem domu na istoj mreži, da li skidanja sadržaja utiče na protok i slično.

 

Birajte prema  svojim realnim potrebama

Protok od 8 Mbs sasvim je dovoljan ukoliko Internet koristite za slanje elektronske pošte, pretragu i gledanje video sadržaja i slično. Međutim ukoliko vam je potreban Internet za skidnje sadržaja velikog obima ili gledanje videa u visokoj rezuluciji možda bolji izbor veća brzina protoka (16 Mbs).

 

Ponude za bežični Internet

 

[table id=53 /]

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *