Ove godine na Međunarodni Dan potrošača (15. marta 2020.) organizacije potrošača širom sveta se udružuju i pozivaju na globalne promene kako bi se sprečila propast životne sredine.
Hitno su nam potrebne drastične akcije kako bismo se pozabavili globalnim krizama klimatskih promena i gubitkom biološke raznolikosti. Dekada 2020-ih naša je poslednja šansa da ograničimo globalno zagrevanje na 1,5c još od vremena predindustrijskog poslovanja, u skladu s Pariškim sporazumom i da napravimo preokret od trenutnog trenda široke skale gubitka biološke raznolikosti.
Pokret potrošača će naglasiti promene životnog stila koje potrošači mogu da odigraju, kao i šta vlade i preduzeća moraju da urade da održivost bude lak izbor za potrošače.
Milioni ljudi već osjećaju efekte klimatskih promjena. Potrošači mogu da odigraju ključnu ulogu.
Prvo, kroz njihovu kupovnu moć – globalno istraživanje pokazalo je da 66% potrošača kaže da je spremno platiti više za održive brendove (cifra koja sa novim generacijama ide i na 73%).
Ali takođe, i kroz njihovu sposobnost da podstaknu promenu sistema u lancima snabdevanja ili promene propisa. Potrošači već vrše promene u svom načinu života kako bi bili održiviji – recikliranje, smanjenje prehrambenog otpada i izbegavanje neodrživih proizvoda, a oni mogu dati I veći uticaj kroz podršku od strane kompanija i Vlada. Nedavno istraživanje pokazalo je da 37% potrošača ne zna kako oni mogu da se izbore sa klimatskim promenama, 59% smatra da ne dobija dovoljnu podršku vlada, a 51% da ne dobija dovoljnu podršku od biznis sektora.
Vlade i kompanije takođe moraju da deluju kako bi potrošačima pružili informacije, izbor i infrastrukturu koja im je potrebna za održiviji život. Potrošači su ključni za uspeh bilo kakvog prelaska na održiviju potrošnju, ali oni to ne mogu učiniti sami.
Pet trendova koji vode napred ka održivoj potrošnji
Kada posmatramo našu globalnu potrošnju u brojevima, dobili smo oštar podsetnik na zadatak koji imamo ispred sebe.
Širom sveta se proda gotovo milion plastičnih boca svake minute, a pet biliona komada plastike pluta u našim okeanima. Godišnje kupujemo preko 80 milijardi novih odevnih predmeta i konzumiramo 3,9 milijardi tona hrane, od čega se jedna trećina hrane pokvari ili baci.
Odmaknuti se od ove trenutne putanje neodržive potrošnje veliki je zadatak, ali postoje znakovi da se stvari kreću nabolje. Milioni ljudi su izašli na ulice u septembru zbog štrajkova protiv klimatske akcije, a potrošači sve više traže akciju industrije i vlada.
Pet zapaženih trendova koji aktivno pokreću napredak ka održivoj potrošnji:
- Potrošački zatevi za što više informacija o održivosti proizvoda
- Održiva mobilnost i dijeljenje vožnje (postepeni prelazak na električna vozila I sve veći trend deljenja vožnji koji potiskuje potrebu za kupovinu automobila)
- Kružni tok u dizajnu odeće i trend održive mode (recikliranje starih komada, jasna informacija potrošaču o odevnom predmetu koji je iz procesa održive proizvodnje)
- Održivo pakovanje proizvoda
- Proizvodnja uređaja koji duže traju
Trend uticaja potrošača kroz mehanizme zaštite svojih prava u različitim zemljama kako bi produžili životni vek proizvodima (električnim).
(Kroz mehanizme izveštavanja koji daju potrošačima mogućnost da obeleže proizvode koji su brzo počeli da se kvare)
Izvor: Consumer International